Risto Joost. Dirigent

Music scores
December 11, 2011
Contacts
December 13, 2011

ImagetextRISTO JOOST

Dirigent

Risto Joost on tunnustatud dirigent nii ooperi- kui kontserdilavadel. Tema repertuaar ulatub barokist kaasaegsete heliloojate teosteni. Ajavahemikus 2008 kuni 2011 oli ta Tallinn Sinfonietta (tänane Klaaspärlimäng Sinfonietta) kunstiline juht, 2009 aasta sügisest on ta Estonia koosseisuline dirigent, alates hooajast 2011 / 2012 Madalmaade Kammerkoori peadirigent ning hooajast 2012 / 2013 Tallinna Kammerorkestri kunstiline juht ja peadirigent.

 

Elulugu

Risto Joost on õppinud koori- ja orkestridirigeerimist ning laulmist Eesti Muusikaakadeemias, täiendanud end Viini Muusika- ja Kaunite Kunstide Ülikoolis ning lõpetanud magistrantuuri Stockholmi Kuninglikus Muusikakõrgkoolis (Kunglinga Musikhögskolan) prof Jorma Panula klassis.

Alates aastast 2000 on Risto Joost osalenud dirigendina festivalidel NYYD, Klaaspärlimäng ja Eesti Muusika Päevad, olles üle 50 teose esmaesitajaks, sealhulgas Helena Tulve, Peeter Vähi, Toivo Tulevi, Urmas Sisaski, Ülo Kriguli ja paljude teiste kammer- ja sümfooniline uudislooming. Ta on juhatanud paljusid orkestreid nagu Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Läti Riiklik Sümfooniaorkester, Tallinna Kammerorkester, Keski-Pohjanmaa Kammerorkester, Helsingborgi Sümfooniaorkester, Rootsi Kammerorkester, Gävle Sümfooniaorkester, Leedu Kammerorkester, Liepāja Sümfooniaorkester, Madalmaade Kammerorkester, Belgia Barokkorkester B-Rock, Macao orkester jt. Samuti on Joost seisnud dirigendina mitmete rahvusvaheliselt tunnustatud kooride ees, nagu Eesti Filharmoonia Kammerkoor, Eesti Rahvusmeeskoor, RIAS Kammerkoor, segakoor “Latvija”, Rootsi Raadio Koor, Ars Nova Copenhagen jt.

Rahvusooperis Estonia kuuluvad Risto Joosti repertuaari ooperid Puccini “Boheem”, Bizet’ “Carmen”, Prokofjevi “Armastus kolme apelsini vastu”, Bellini “I Capuletti e i Montecchi”, Erkki-Sven Tüüri “Wallenberg”, Mozarti “La finta giardiniera” (koostöös eesti Muusika- ja Teatriakadeemia ooperistuudioga), samuti balletid Tšaikovski “Luikede järv“ ja “Pähklipureja”, Delibes’i “Coppélia”, Kocsáki “Lumivalgeke ja 7 pöialpoissi”, MacMillani “Manon” ja Aintsi “Modigliani − neetud kunstnik”.

Eraldi väljatoomist väärib Risto Joosti panus Eesti muusikalukku kahe kollektiivi asutaja ja eestvedajana. 1999 aastal asutas ta kammerkoori “Voces Musicales” ning 2008 aastal kammerorkestri Tallinn Sinfonietta. Ajavahemikus 2010−2011 oli ta festivali “Klaaspärlimäng” kunstiline nõustaja.

2009. aastal valis Eesti Kooriühing Risto Joosti Aasta Dirigendiks, Aasta Kooriks tema kammerkoori “Voces Musicales” ning Aasta Plaadiks “Voces Musicalese” ja Tallinn Sinfonietta koostöös valminud CD “Pilgrim’s SongArvo Pärdi muusikaga. Viimatinimetatud CD pälvis kiitva arvustuse ka ajakirjadelt “Gramophone” ja BBC Music Magazine. Aastal 2011 omistati Risto Joostile Eesti Vabariigi Presidendi noore kultuuritegelase preemia, aastal 2012 saavutas Risto Joost V Jorma Panula nimelisel dirigentide konkursil Vaasas II koha, aastal 2015 neljanda preemia kaalukal Nikolai Malko nimelisel Kopenhaageni rahvusvahelisel konkursi.

Tõmba alla: Risto Joost (foto K Kikkas / Eesti Foto, jpg, 300 dpi, 1.6 MB); Risto Joost (foto K Kikkas, jpg, 300 dpi, 4.6 MB)

 

 

Diskograafia

Imagetext ARVO PÄRT. PILGRIM’S SONG Aasta Kooriplaat 2009!
Esitajad: Kammerkoor Voces Musicales & Tallinn Sinfonietta
ERP 2309
player Arvo Pärt Te Deum, fragm, 3 min 42 sek, mp3
Imagetext PEETER VÄHI. MARIA MAGDALENA
Performed by: Sevara Nazarkhan, Priit Volmer, Peeter Volkonski, Riga Dome Cathedral Boys Choir, State Choir Latvija, Latvian National Symphony Orchestra
ERP 5412
player Peeter Vähi Mary Magdalene Gospel, fragm, 3 min 18 sec, mp3, 160 Kbps
Imagetext LP: PEETER VÄHI. A CHANT OF BAMBOO
Esitajad: Tallinna Kammerorkester, Slava Grigoryan, Neeme Punder, Nils Rõõmussaar, Andres Uibo. Live (kuula kontsertsalvestust).
ERP 1006
player Peeter Vähi A Chant Of Bamboo, fragm, live, 3 min 19 sek, mp3
Imagetext Duubel-CD: VERDI WAGNER 200. KUULSAIMAD OOPERIKOORID
Esitajad: Rahvusooper Estonia koor ja orkester
ERP 6813
player #8, “Aida” − “Au Egiptusele” ja Võidumarss, II vaatus, fragm, 3 min 47 sek, mp3, 256 Kbps
BassoonConcertos107 BASSOON CONCERTOS
Esitaja: Martin Kuuskmann
ERP 8215
player#7, Wolfgang Amadeus Mozart, Bassoon Concerto, Mov I, fragm, mp3, 320 Kbps
Imagetext RENÉ EESPERE. DE SPE
Esitajad: François Soulet, Jelena Voznesenskaya, Sauli Tiilikainen, René Soom, Anu Lamp, Eesti Filharmoonia Kammerkoor, Tallinna Kammerorkester
ERP 1909
player René Eespere. Klarnetikontsert, fragm, 104 sek, mp3
LaDonnaEMobile107 LA DONNA È MOBILE
Esitajad: Luc Robert, Rahvusooper Estonia orkester ja koor
ERP 9316
player Giuseppe Verdi. La traviata. Oh mio rimorso! Fragm, mp3, 320 Kbps
Imagetext FRIDRICH BRUK. IN THE FINNISH MODE
Poeem
F&NB CD-12
player Tallinn Sinfonietta & Risto Joost, Poem for 10 Soloists, fragm, 2 min 33 sek, mp3
Imagetext EESTI HELILOOJAD / ESTONIAN Composers (VI)
Muusika: Tulev, Tally, Kõrvits, Veeroos, Lill, Kozlova
ERRCD0013

player Arvo Pärt Tabula rasa, 3 min 35 sek, mp3

Kuula ka Risto Joosti kontsertsalvestisi: oratooriumid, barokk, eesti muusika, kaasaegne muusika, kammerorkestrid, koorid, vaimulik muusika

Meedia vastukaja

With the Te Deum /…/ going to be measured against the version on ECM /…/ which must be acknowledged as the benchmark recording. /…/ Summa, available in more versions than you can shake a baton at, is one of the best. Performance 5/5, Recording 5/5 (Barry Witherden, BBC Music Magazine, 2010, Inglismaa)

The performance under Risto Joost is admirable and evokes Vähi’s chosen sound world in brilliant technicolour. The soloists are quite a diverse group, Sevara Nazarkhan is an Uzbeki singer/songwriter, whilst Priit Volmer is an Estonia opera singer and the narrator, Peeter Volkonski is an Estonian actor, rock-musician and composer. But Joost welds them into a single entity, and he shows fine control of the large scale work (lasting just over an hour). (Robert Hugill, Planet Hugill − A World of Classical Music, 09.05.14, UK, artikkel tervikuna)

… Joost and his choir bring out all those qualities in a stunning performance. /…/ This 2009 disc from ERP features the chamber choir Voces Musicales and the Tallinn Sinfonietta (now known as the Glasperlenspiel Sinfonietta)… This is a very finely performed disc and I am extremely glad to have made its acquaintance. Risto Joost and Voces Musicales deliver some very fine singing indeed, combining superb control with expressivity and making Pärt’s music really count, and they are finely supported by the Tallinn Sinfonietta. (Robert Hugill, Planet Hugill − A World of Classical Music, 15.02.14, Inglismaa, artikkel tervikuna)

Vähi and his very skilful conductor, Risto Joost, have chosen the voice types of their soloist characters very carefully. /…/ Special congratulations go to Risto Joost, whose baton maintained a crisp ensemble from such a large set of musicians, shaping the performance of this complex work with great insight. (John Miller, SA-CD.net, 15.12.12, Austraalia, artikkel tervikuna)

Under the musically astute and intelligent direction of Risto Joost, Pärt is given a new lease of live. /…/ Joost navigates a clear course between uncertain modal and uplifting major moments, giving shape of its aura of endlessness. (Pwyll ap Siôn, Gramophone, 12 / 2010, Inglismaa)
In Estland wird so etwas auf Weltniveau kultiviert… Die Musik blüht auf zu spirituellen Höhen… Chorleiter Risto Joost präsentiert sich als einer der Großen seines Fachs. Wertung: ***** (12.06.10, Achener Zeitung, Saksamaa, artikkel tervikuna)

… echter Theaterdirigent, was er mit Richard Wagners Tannhäuser-Ouvertüre unter Beweis stellte und das zu Beginn des Konzerts noch skeptische Publikum entschieden und auf der Stelle für sich zu gewinnen vermochte. Das CCS bebte nach diesem Auftakt, der in seiner musikalischen Geschlossenheit und Dramatik seinesgleichen suchte. Joost leitete energisch und kraftvoll und mit der Bescheidenheit des sicheren Handwerkers… (Julia Lucas, inSüdthüringen, 26.08.13, Germany, whole article)

… Joost dirigierte obgleich ohne Taktstock mit unglaublicher Präzision. Den Körper von Kopf bis Fuß gespannt, mit atmenden Bewegungen und Magie stiftete er das Orchester zu schönen weichen, ausgesprochen präzisen Einsätzen und aufblühender Klangentwicklung an. Sein positiver Ausdruck übertrug sich auf die Musiker. (mla, Eckernförder Zeitung, 12.08.13, Germany, whole article)

Joost führt Chor und Orchester ausdrucksstark und verknüpft mühelos die Anklänge an alte mit zeitgenössischer Musik. (Die Tonkunst, 10 / 2010, Saksamaa)

Der preisgekrönte Kammerchor Voces Musicales und die Tallinn Sinfonietta musizieren unter der Leitung von Risto Joost in einer derart kundigen wie intensiven Art, dass man denken möchte, die nationale Herkunftz sei von Vorteil oder gar unabdingbar für ein überzeugendes Ergebnis. (neue chorzeit, 2 / 2011, Saksamaa)

Dat applaus was voor een groot deel ook voor de jonge Estische dirigent Risto Joosten die het koor liedde. Zijn duidelijke directie en zijn aandacht voor groote muzikale spanningsbogen zorgten voor sublieme koorzang. Daarnaast wist hij tot in de kleinste details het koor tot een eenheld te smeden. (Gerben Bergstra, Friesch Dagblad, 07.10.10, the Netherlands)

… kapellimestari Risto Joost johti teosken suurin ja ekspressiivisin, toisaalta tarkoin elein, joihin orkesteri vastasi hyvin auliisti, ja tuloksena oli värikylläistä ja mukaansatempaavaa soitantaa. /…/ Risto Joost johti musiikkia suuria linjoja maalaillen ja sai soittajiston innostettua mukaansa romanttiseen sointihurmioon, joka varsinkin sinfonian Adagio-osassa kasvoi huikaiseviin korkeuksiin. (Petteri Pitko, Keskipohjanmaa, 02.03.10, Finland, artikkel tervikuna)

Koori juhatas Risto Joost, ma väga hindan teda. Ta on professionaalne noor inimene, kes tahab asju hästi teha. (Neeme Järvi, Eesti Päevaleht, 30.06.09)

Avateos “Also sprach Nietzsche” (“Nõnda kõneles Nietzsche”) veenis oma ürgjõulisusega. … “Ülim vaikus” mõjutas kuulajaid oma sugestiivsuse ja kõlakontrastidega. Imetlusväärne oli kellade ansambli täpne töö… Dirigent pani tavapärase käteliigutusega vaikuse “käima” ning publik ja esinejad suutsid ideaalilähedast vaikust säilitada umbes viis minutit. Kulminatsiooniks kujunes teose IV osa… Siin segunesid palved /…/ kõiksuse tunnetusega. (Alo Põldmäe, Sirp, 31.07.09, artikkel tervikuna)

Mozarti tuntumaid flöödikontserte D-duur KV 314. Soleeris prantslasest flöödikunstnik, Dresdeni muusikakõrgkooli professor Stéphane Réty… – ka kõige kiiremad noodid olid selgelt ja puhtalt välja mängitud. /…/ Eriti hea oli kuulata kontserdi viimast, rondo-osa, kus orkester ja dirigent ei jäänud solistile virtuoossuse ja temperamendi poolest sugugi alla. (Mart Jaanson, Sirp, 05.08.11, artikkel tervikuna)

… kunagi varem ei ole üks dirigent või koor saanud kolme preemiat korraga. Aasta dirigendiks 2009 valiti Risto Joost, aasta kooriks tema kammerkoor Voces Musicales ning aasta kooriplaadiks nende möödunud sügisel valminud CD “Pilgrim’s Song” Arvo Pärdi muusikaga /…/ vahendas ERR Uudised. (Postimees, 24.01.10, artikkel tervikuna)

Risto Joost on noormees, kes jagab end laulmise ja dirigeerimistöö vahel. Tema jaoks ei tekita mingit probleemi liuguda ühelt kaldalt gregooriuse laulu puhtuse ja ülevuse juurest vastaskaldale nüüdismuusika keerulise helidepadriku juurde. (Mirjam Tally, Eesti Ekspress)

… Joosti tunnetus on Bachi muusika jaoks väga täpne ja sentimendivaba. Ei mingit ilutsemist ega emotsioonide mängu. Ja kummaline küll, see tekitab (ehk ka mängijates?) erilise vabanemistunde, andes igale inimesele võimaluse täita see muusika omaenese isiksuse rikkusega. (Postimees, 11.01.07)
Dirigent teab oma määratus musikaalsuses ja intelligentsuses, mida ta tahab, ja saab selle oma tohutu sisendusjõuga muusikutelt ka kätte. Kõikide teoste esituses on tunda suurt keskendumist, äärmiselt pühendunud sisseelamist. (Kersti Inno, Muusika, 1 / 2010)

Pärdi “Te Deum”. Tegemist oli suure õnnestumisega: Risto Joost kujundas väga hea terviku… Kuid kõige märkimisväärsemaks kujunes selle ettekande eriline vaimsus ja sügavus. Vahel võrreldakse /…/ Voces Musicalest ja Filharmoonia Kammerkoori… mulle meeldis Vocese esitus rohkem. Ei tea, kas see tuleb sellest, et ühtedele on see töö, aga teised musitseerivad oma vabast ajast ja teahtest… (Maarja Kindel, Muusika, 11 / 2009)

Allan Vurma hindab teda lauljana: “Risto Joosti iseloomustab suur musikaalsus, tema esitatud karakterid on värvikad ja kaasakiskuvad ning samas muusikaliselt täpsed. Lauldava teksti fraseerimine kannab hästi edasi mõtet.” Esinemisi, enda proovilepanekut on nii noore muusiku kohta tõepoolest kuhjaga. (Priit Kuusk, Sirp, 04.12.09)

Risto Joosti muusikalise kujunduse joonis on äärmiselt temperamentne. Ägeda rütmikuse taotlemine jätav võibolla dünaamika kujundamise kohati tagaplaanile… Meeliköitev on Joosti fraasikujundus “Nürnbergi meisterlauljates”. (Tiiu Levald, Muusika, 1 / 2014, artikkel tervikuna)

… Joost on vormiliselt küll koori juurest lahkunud, aga juhatab endiselt selle suurprojekte. Tema muusikaline töö ühendab praegu noore dirigendi energia juba kogenud professionaali detailitäpsuse ja tervikutajuga. Joosti tuntus ja usaldatavus põhjapoolses Euroopas toob siia väga põnevaid soliste ja „Maarja vesper” on nende valiku suhtes eriti nõudlik… (Toomas Siitan, Sirp, 20.01.12, Estonia, whole article)  

Vt Risto Joosti kontserdigraafikut 2008–2012
Alates 1 sep 2008 kuni 31 dets 2011 oli ERP Risto Joosti ainuesindaja.
Alates 2014 esindab Risto Joosti Konzertdirektion Hörtnagel Berlin (Osloer Str 124, D-13359 Berliin, Saksamaa, tel +49 30 3088770, faks +49 30 30887733)

Vt ka teisi ERPi artiste

InEnglish