09/07/2020 - 16/07/2020

Tartu Jaani kirik

Sabre Dance. Khachaturian-Trio
January 13, 2020
Kodō: One Earth Tour “Legacy” (Riga)
January 17, 2020

OOTUS JA LOOTUS

Klaaspärlimäng esitleb:
31. detsember 2020 kell 19.30 Tallinna Jaani kirik (jäetud ära Covid-pandeemiast tingitud piirangute tõttu)
OOTUS JA LOOTUS
Luc Robert (tenor, Kanada), Arvo Leibur (viiul), Klaaspärlimäng Sinfonietta, Andres Mustonen (dirigent, viiul)
Vivaldi, Tšaikovski, Schubert, Franck, Beethoven-Vähi

Aastavahetuseni on jäänud veel loetud tunnid. Selja taha jääv 2020 raputas kogu maailma, noorema põlvkonna jaoks oli see vast nende elu kõige dramaatilisem aeg. Tund ja veerand kestev kontsert pealkirjaga „Ootus ja lootus“ väljendagu neid lootusi, mida ootame tulevikult. Fragmendid Tšaikovski „Aastaaegadest“ meenutagu kuude kaupa läinud aastat … Ning Schuberti „Ave Maria“ ja César Francki „Panis angelicus“ värelevad otsekui lootustandvad valguskiired tunneli lõpus. Päikselisust lisavad Vivaldi kaelamurdvad passaažid Mustoneni-Leiburi viiuliduo soleerimisel. Tosinkond päeva tagasi asetleidnud Beethoveni 250-ndale sünniaastapäevale viitab Ludwig van Beethoveni / Peeter Vähi „Hommage à brillance de Lune“, mis kõlab orkestriseades esiettekandena. Kontserdi omamoodi kroonjuveeliks kujuneb Kanada päritolu Luc Robert’i kirikuvõlve täitev tenorihääl, seesama võimas hääl, mis on esitanud peaosi maailma paljudes ooperimajades, sealhulgas New Yorgi Metropolitanis.

FESTIVAL KLAASPÄRLIMÄNG 2020

Tänavusuvise Klaaspärlimängu slogan on parafraas kuulsatest sõnadest “E pur si muove!” (Ta liigub siiski!), mis olevat kõlanud Galileo Galilei suust inkvisitsioonikohtu ees pärast heliotsentrilisest maailmapildist lahtiütlemist. Oleme need teisendanud: TA TOIMUB SIISKI!

Ent keskendugem peamisele… Käesolev festival on juubelihõnguline – 25 aastat Klaaspärlimängu, 250 aastat Beethoveni sünnist ning tinglikult võime tähistada 2500 aasta möödumist Euroopa muusika kõrgkultuuri sünnist. Selle viimase äramärkimiseks alustab Hortus Musicus oma kontserti kahe haruldase hümniga, võiks öelda arheoloogiliste leidudega, mis pärinevad meie ajaarvamise eelsest Antiik-Kreekast. Festivali peatähelepanu koondub siiski juubilar Beethovenile: esitamisele tuleb tema “pärislooming”, samuti seaded, mis on tehtud kas autori enda või teiste poolt. Lisaks sellele kõlab muusika, mille on loonud kaasaegsed heliloojad inspireerituna Beethovenist. Nimetagem siinkohal festivali tellimusena esiettekandele tulevat Marianna Liiki teost “Januneb valgust”, mille inspiratsiooniallikas on suurmeistri grandioosne Klaverisonaat nr 31.

Tähelepanelik festivalikülastaja märkab, et tänavuse muusikapeo programm on väga läbikomponeeritud, oma terviklikkuses on see otsekui omamoodi fuuga või rondo või sümfoonia. Peateemadena läbivad muusikanädalat märksõnad nagu Kuupaistesonaat, Aastaajad, peetripäev ja Peetrid. Ava- ja lõppkontserdi kavad on justkui üksteise peegelpilt.

Silmas pidades 25. sünnipäeva, oleksime ehk soovinud korraldada üht-teist mastaapsemalt, rahvarohkemalt, kuid käesoleva suve olukord seadis omad piirid, mistõttu valisime geograafilise laienemise tee, Tartust ida ja lääne suunas nii kaugele kui Eestis võimalik – Piirissaarele ja Saaremaale, kaasates sellesse mängu lisaks endistele ka uusi partnereid. On heameel, et Saaremaa kontsertide kohal hõljub Tema Majesteedi Kirill I kuninglik soosing. Tähistamaks veerandsajandi pikkust eksistentsi, lubasime endale teatud priiskamist, siiski mitte niisama tulevärki, vaid suurejoonelisust puhta kunsti ja maksimaalse autentsuse huvides. Nimelt, pianist Viviana Sofronitsky kontsertideks tuuakse Eestimaale 3 Ameerika klaverimeistri Paul McNulty valmistatud haamerklaverit, koopiad pillidest, millel Beethoven komponeeris oma sonaadid erinevatel loominguperioodidel.

Teame, et olukord maailmas pole stabiilne, mitmed riigipiirid on poolenisti suletud, regulaarne lennuliiklus on alles taastumisfaasis. Välistamaks mõne kontserdi ärajäämist ning tühje päevi festivalis, palusime “varumängijate pingile” Eesti Filharmoonia Kammerkoori, dirigent Kaspars Putniņši ja pianist Kristjan Randalu. Võimalike asenduskontsertide kavad pole välja kuulutatud, teeme seda üknes siis, kui nende järele tekib tõepoolest vajadus.

Lõpetuseks tahame tänada Tartut, Tartu vaimu ja tartlasi, et olete meid sedavõrd kaua välja kannatanud, ning avaldada lootust edasikestmisks ülikoolilinnas järgnevaks veerandsajandiks.

Peeter Vähi, Klaaspärlimängu kunstiline juht


Festivali põhiprogramm
Tartu, 9–15 juuli

9 juuli kell 19 KOLM PEETRIT Klaaspärlimäng Sinfonietta, Neeme Punder, Yosuke Oda, Andres Mustonen   VÄLJA MÜÜDUD!
10 juuli kell 12.15 KESKPÄEVAKONTSERT: PALVE Yosuke Oda
10 juuli kell 19 MESSE DE… CARMINA BURANA Hortus Musicus
10 juuli kell 22 VANA JA UUE KOHTUMINE Eesti Filharmoonia Kammerkoor
11 juuli kell 19 BEETHOVEN – 250 Wiener Kammersymphonie
11 juuli kell 22 KANDLE-BAROKK Anna-Liisa Eller & Hedi Viisma
12 juuli kell 14 Piirissaar RÄNNAK LÄBI VANA-VENE KIRIKULAULU Orthodox Singers.  VÄLJA MÜÜDUD!
13 juuli kell 19 KUUPAISTESONAAT Viviana Sofronitsky
14 juuli kell 19 BEETHOVEN – 250 Riivo Kallasmaa, Ralf Taal, Ulla Krigul, Dalia Dėdinskaitė, Gleb Pyšniak
14 juuli kell 21.30 Antoniuse õu JAAPANI TRUMMI-SHOW Taiko-trio. VÄLJA MÜÜDUD!
15 juuli kell 19 AASTAAJAD Kremerata Baltica, Kristīne Balanas, Džeraldas Bidva  VÄLJA MÜÜDUD!

15–18 juuli KONTSERDID SAAREMAAL (koostöös Oriendi,  Mustjala Muusikafestivali ja agentuuriga Uus Kontsert); 12. juulil lisakontsert Viljandis (koostöös Viljandi Vanamuusika Festivaliga)


Kunstinäitused:
Pēteris Venckovičs (Läti): graafika ja fotod. Müüginäitus pealkirjaga “My Name is Peter, Architect Peter” jääb Jaani kirikus avatuks 9. juulist 29. augustini. Kuigi näituse pealkiri meenutab James Bondi enestutvustust, pole Venckovičsi loomingus midagi bondilikku.
Mirjam Hinn: live-maal. Näitus “Hõljuvad helid” valmib festivali kontsertide jooksul, mil kunstnik maalib muusikat, “tõlgib helid värvide keelde”. Müüginäitus Jaani kirikus jääb samuti avatuks 29. augustini.

    

Taiko-trummide ja kontserdikorralduse meistriklassid:
10.–14. juulini kell 13–16 Tartu Elleri-kooli Tubina saalis (koostöös Riia muusikafestivaliga “Artissimo”), juhendajad Yosuke Oda ja Tiina Jokinen. Tasuta. Täpsem info:  Hermann Braun Foundation, Inna Davidova, tel +371 67205444, hbf@hbf.lv.


NB! Klaaspärlimängu kavaraamatu või pileti ettenäitamisel ootab teid VEIN JA VINEs (Rüütli 8) elegantne Alsace’i Riesling või Beethoveni-aasta ja Viini klassikutega hästi harmoneeruv Austria imeline Blauburger 20% soodustusega.

Festivali korraldajad:
Peeter Vähi – kunstiline juht
Taavet – kunstiline nõustaja
Tiina Jokinen – tegevjuht
Kadri Kiis – produtsent, finantsjuht
Johannes Vähi – kaasprodutsent, IT
Meeta Morozov – bukleti koostaja
Olavi Sööt – kaasprodutsent, logistika
Mart Kivisild – kujundus
Tarmo Tuvike – turundus, reklaam
Marje Hansar – sotsiaalmeedia
Kaidi Ugandi – Klaaspärlimäng Sinfonietta
Koji Miyagi – taiko meistriklass

Suur tänu: Tartu Linnavalitsus, Kultuuriministeerium, Tartu vald, Saaremaa vald, Toyota, Eesti Suursaatkond Tokios, Tartu Loomemajanduskeskus, Tartu Jaani kirik, Urmas Klaas, Aare Tammesalu, Toivo Tuberik, Jarno Laur, Tiiu Aro, Väino Reinart, Kairi Jürgenson, Ingrida Zemzare, Triin Käpp. Juhani Jaeger, Jana Raud, Esper Linnamägi, Anna-Liisa Uusma, Kristjan Randalu, Urmas Sõõrumaa, Toomas Lindjärv, Kaupo Vipp, Kaupo Kiis, Kristel Leppik, Elleri-kool, Kadri Leivategija, Maara Parhomenko, vabatahtlikud.

Meedia vastukaja, arvustused

Kohtumiseni järgmisel Klaaspärlimängul juulis 2021! Ivari Ilja (klaver), Peep Lassmann (klaver), Hugo Ticciati (viiul), Sukhwinder “Pinky” Singh (löökpillid), Klaaspärlimäng Sinfonietta, Barrocade (Iisraeli Barokkorkester), Andres Mustonen (dirigent)…


Varasemad festivalid: 2019; 2018; 2017; 2016; 2015; 2014; 2013; 2012; 2011; 2010; 2009; 2008; 2007; 2006; 2005; arhiiv (2003 ja 2004)
Meedia vastukaja

Toyota Baltic AS
Eesti Kultuurkapital
Tartu
Festival Orient