Esineja: Jochen Fassbender (multiinstrumentalist, Saksamaa)
Kavas: “Koputa taevale ja sse ja kuula häält!” − muusikaline improvisatsioon klaasist, kivist ja metallist valmistatud uudsetel heliobjektidel.
Der Klang hat heute eine zentrale Wichtigkeit… heute in der Musik von Bach immer wieder gerne die Instrumente ausgetauscht werden, Orgelpartituren von Jazzsängern wie den Swingle Singers gesungen oder die Brandenburgischen Konzerte auf dem Synthesizer gespielt werden.
Kõlale pühendatud kontsert esitleb Saksa multiinstrumentalisti Jochen Fassbenderit, kelle jaoks on kõla fenomen kogu elu huviorbiidis olnud. Juba lapsepõlvest peale oli ta haaratud kõlaga eksperimenteerimisest, ehitades ja arendades innovaatilisi muusikainstrumente ning otsides kõikvõimalikke kõlaobjekte. Aastast 1989 alustas ta kõlaartistina esinemist. Sellest ajast peale tegutseb ta aktiivselt interpreedina, peab seminare ning on ka ülikooli õppejõud, pidades oma missiooniks õpetada inimesi tänapäeva mürarikkas maailmas teadlikult kuulama oma ümruse helindeid. Fassbenderi sõnul on kõlal tänapäeval keskne tähendus − Bachi muusikat esitatakse erinevatel instrumentidel, jazzilauljad laulavad orelipartituure ning Brandenburgi kontserte mängitakse süntesaatoril.
Käesolevas kontserdis kutsub helikunstnik kuulajaid mediteerima zen-budismi kōan‘il: “Koputa taevale ja kuula häält!”
Klangkunst. Jochen Fassbender, fragm, 3 min 22 sec, mp3, 320 Kbps
Oli imekspandav ja omamoodi arusaamatu, kuidas kõik need käsitsi valmistatud instrumendid, mida Jaani kirikus 12. juuli hilistel õhtutundidel näha ja kuulda sai, omavahel nii imeliselt kokku sulandusid. Näiteks ei jõudnud ma ära imestada, kuidas on võimalik metallkeele abil võrutrummi külge kinnitatud toru pihta pehme haamriga lüües luua hanszimmerlik filmimaastik. Tagasi mõeldes on mul raske kuuldud palu kirjeldada või kuidas kontsert oli üles ehitatud. Kontserdil polnud justkui ei algust, keskpaika, kulminatsiooni ega lõppu. Ometi oli pinget õhus kui palju! Kõrvale harjumatud, esialgu seletamatud helid ja ennenägematud instrumendid hoidsid kuulajat oma kütkes. Kogu kirik, põrandalaudadest kõrgete võlvideni, võttis protsessist osa. Helilained rändasid võlvist võlvi ning nende rännakut oli kirikus võimalik peaaegu silmaga jälgida. Tabasin end mõttelt, kui palju mõjuvõimsam on vaikus forte’st. Tähelepaneliku kuulajana avastasin ühel hetkel, et hoian hinge kinni, sest ei soovinud oma hingetõmmetega muusikat matta. (Anete Sammler, Sirp, 19.07.19, artikkel tervikuna)
Кульминацией фестиваля я бы назвала импровизационный проект Knock on the sky and listen to the sound Йохена Фассбендера – немецкого изобретателя, как сейчас модно говорить, «звуковых объектов» из металла, камня и стекла. Трубы и трубочки всевозможных диаметров и размеров, длиннющий полукруглый рог, самодельная флейта, на которой Йохен исполняет восточную мелодию, тонущую в тишине… Разнонастроенные каменные пластины, как бы ритуальные металлические треугольники, размывающие высотность звука стеклянные трубки-резонаторы, обертоновые природные шкалы – все это отсылало воображение к доисторическим временам и воссоздавало некий прамузыкальный образ. Йохен устроил в Jaani kirik углубленную медитацию-перформанс, которая началась с его появления из зрительного зала с «архаическим» металлическим рогом. Звучание рога, перенасыщенное шумами и обертонами, подобно камертону сразу настроило аудиторию в нужном ключе. А под конец некоторые слушатели были приглашены на сцену и сами стали непосредственными участниками сакрального действа. Никакой подготовки не требовалось: обертоновые звукоряды по определению не могут звучать плохо. (Irina Severina, Da capo al fine, 09.08.19, Venemaa, artikkel tervikuna)