Peeter Vähi in Estonian

Imagetext

PEETER VÄHI

Peeter Vähi originaalses helikeeles ühenduvad Ida ja Lääs, uus ja vana, akustiline ja elektrooniline.
“Kontserdikülastajal on kaks võimalust: kaasa minna või äraootavalt pealtvaatajaks jääda. Vähi hingestatus aga külmaks ei jäta.”  (Muusika, 5 / 2010)
“Vähi loomingus on kompositsioonitehnilisest küljest ajapikku üha olulisemaks saanud muusika kontseptuaalne külg − tekstisõnum ja selle rituaalne esitus, helimaterjali kõlaline ja märgiline erakordsus.” (Evi Arujärv)
“Aleksander Knaifel, Erkki-Sven Tüür, Arvo Pärt, Peeter Vähi, Velentin Silvestrov, Gija Kantšeli /…/ kuue, oma loomingus üksteisest nii erineva autori helitööd kõlavad otsekui ühe ja sama teose erinevad osad. /…/ nende heliloojate vaimne ühtekuuluvustunne on tegelikult sedavõrd tugev, et see on tajutav absoluutselt igas, kui tahes vaikselt kõlavas helis. See on muusika, mis süveneb olemise kahte poolusesse − elusse ja surma, maisesse ja taevalikku.” (Igor Garšnek, 2011 / 2012)

 

 

Aktuaalne

Whitelight(koreograafiline stseen), näitus “Do Nothing, Feel Everything” 18. november 2021 – 20. veebruar 2022, Kunsthalle Wien, video – Niklas Lichti
19. november 2021, Teaduste Akadeemia saal, konverents “Inimene piiril“, kõlavad fragmendid teostest “Supreme Silence“, “Mary Magdalene Gospel“, “In the Mystical Land of Kaydara“; helilooja osaleb diskussioonis teemal “Kultuuris, ühiskonnas ning inimeses eneses tajutavad piirid”
Fata Morgana klaverile, 18. november 2021, EMTA suur saal, “Eesti klaverimuusika pärlid”, esitaja – Mantas Šernius

Birbynė kontsert (vaata videot), “Reverence“, “Prayer Wheel” (‘Palveveski’), “Forty-two” (‘Nelikümmend kaks’), “To the Mother” (‘Emale’), 21. aprill 2022, Rakvere kirik, esitajad Vytautas Kiminius (birbynė), Elina Nechayeva, dirigent Mihhail Leontjev
1. oktoobril Rahvusooperis Estonai omistati Peeter Vähile Eesti Muusikanõukogu heliloomingupreemia 2021
● Fantaaasia Beethoveni teemal klaverile ja sümfooniaorkestrile, esiettekanne edasi lükatud Covidi tõttu
Under the Baltic Sun” (‘Balti päikese all’) sopranile, vokaalansamblile, viiulile ja tšellole, esiettekanne kavandatud 2022
Artiklid “Külas Tšingis-khaanil” (Go Reisiajakiri, oktoober ja detsember 2021) ja “Vastupandamatu soov näha kogu imelist paljusust on justkui kõrgemalt poolt ettemääratud elustiil” (Muusika, 10/2021), “Peeter Vähi – kolmanda aastatuhande vanamuusik” (Postimees, 04.10.21)
● “Sada kepioopi”, salvestus ansambliga KukerPillid, detsember 2021, live esiettekanne 1. aprillil 2022 Alexela Kontserdimajas, 10. juulil 2022 Tartus Autovabaduse puiesteel
“Forty-two” seade sümfooniaorkestrile, 7. oktoober Pärnu Kontserdimaja, 8. oktoober Estonia Kontserdisaal, Eesti Kontsert – 80, esitaja ERSO
Birbynė kontsert 7. juuli, Tartu Jaani kirik, esitajad Vytautas Kiminius (Leedu), Klaaspärlimäng Sinfonietta, dirigent Andres Mustonen

 

Elulugu

PeeterVahi236Peeter Vähi sündis 18. mail 1955 Tartus. Nooruses õppis akordionit, kontrabassi ja muusikateadust. 1974 alustas Eesti Muusikaakadeemias kompositsiooniõpinguid professor Eino Tambergi käe all ning 1980 omandas heliloojadiplomi. Kõrvuti tegevusega heliloojana töötanud kontserdiprodutsendi ja festivalide kunstilise juhina Eesti Kontserdis (1990−2000), tegutsenud vabakutselise plaadiprodutsendina. Aastatel 2010-2020 on Peeter Vähi olnud Aasia rahvaste muusika külalislektor Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias. Käesoleval hetkel ERPi (Estonian Record Productions, alates 2001) kunstiline juht, samuti muusikafestivalide “Orient” (alates 1992) ja “Klaaspärlimäng” (alates 1995) kunstiline juht. Umbes 200 muusika-, orientalistika- ja reisialase raadio- ja telesaate, artikli ja raamatu autor või kaasautor.
Ühiskondlik tegevus: Heliloojate Liidu liige (alates 1982, juhatuse liige alates 1992), Budismi Instituudi nõukogu liige (alates 2002, aseesimees 2002−2014), Eesti Akadeemilise Orientaalseltsi liige (alates 1988), Vabariigi Presidendi Kultuurirahastu nõukogu liige (2001−2008), Drikung Kagyu Ratna Shri Keskuse / Eesti Budistliku Koguduse liige (alates 1992, president 1992−2005), Eesti-Jaapani Assotsiatsiooni liige (alates 2010). Peeter Vähi on osalenud erinevates rollides (kaasjuhendaja, retsensent, oponent, eksmikomisjoni liige) paljude magistri- ja/või doktorikraadide kaitsmisel, samuti arvukate muusikaalaste žüriide tegevuses.

Loomingut iseloomustavad stiililine mitmekesisus, kuulajasõbralik helikeel, rohke eksootiliste pillide ja elektroonika kasutamine, lai tunneteskaala alates meditatiivsest-filosoofilisest rahust kuni barokse või isegi rokiliku motoorikani. Vokaalteoste puhul on ta lisaks emakeelele kasutanud sanskriti-, tiibeti-, saksa-, inglis-, läti-, vene-, ladina-, jaapani-, seto-, vana-preisi-, fulani- ja koptikeelseid tekste. Oluliste teoste hulka kuuluvad oratoorium “Maarja Magdaleena Evangeelium” jutustajale, vokaalsolistidele, kahele koorile ja sümfooniaorkestrile, Aafrika initsiatsiooniriitus “Müstilisel Kaydara-maal” jutustajale, vokaalsolistidele, kahele koorile ja sümfooniaorkestrile, “Müstiline ühinemine” kammeransamblile, kantaat “Ülim vaikus” naishäälele, meeskoorile ja kelladele, flöödikontsert “Taevase järve laul”, “Nelikümmend kaks” ja “To the Mother” sümfonjettorkestrile.

Peeter Vähi muusikat on esitanud Euroopa, Aasia ja Ameerika sümfoonia- ja kammerorkestrid (nende hulgas Jaapani Filharmoonikud, Euroopa Liidu Kammerorkester, Shanghai Sümfooniaorkester, Taipei Filharmooniaorkester, Detroidi Sümfooniaorkester, Viini Tonkünstler-Sümfooniaorkester, Läti Rahvusorkester,  Leipzigi MDR ja Hamburgi NDR sümfooniaorkestrid, Vene Riiklik Akadeemiline Kammerorkester / Moskva Kammerorkester, Berliini Konzerthausorchester, Göteborgi Sümfooniaorkester, Kremerata Baltica, Leedu Kammerorkester …), koorid (Tōkyō Filharmoonia Koor, segakoor Latvija, Riia Toomkiriku Poistekoor, Shanghai Ooperimaja koor), kammer- (Slava Grigoryan, Rémi Boucher, Gidon Kremer, duo Mari & Håkon Samuelsen, Raschèr Saxophone Quartet) ja etno-muusikud (Sevara Nazarkhan, Hiroyuki Koinuma, Hayashi Eitetsu taiko-ansambel, Oda Yosuke), aga loomulikult ka enamik Eesti tippmuusikuid (Klaaspärlimäng Sinfonietta, ERSO, Tallinna Kammerorkester, Eesti Rahvusmeeskoor, tütarlastekoor Ellerhein, kammekoor Collegium Musicale, ansamblid Hortus Musicus ja Arsis, Järvide “dünastia”, Eri Klas, Ivari Ilja, Peep Lassmann, Andres Mustonen, Risto Joost, Mikk Üleoja, Kalle Randalu, Irina Zahharenkova, Martin Kuuskmann, Helen Lokuta, Mati Turi, Priit Volmer, aga samuti Tõnis Mägi, Kadri Voorand, Liisi Koikson, Ivo Linna, Sivi Vrait, Tarmo Pihlap, Tanel Padar, Lenna, Anne Veski, Siiri Sisask, Peeter Volkonski jt). Lisaks tavapärastele akadeemilistele kontserdisaalidele on Vähi autorikontserdid toimunud EXPO 2000 maailmanäituse vabaõhulaval Hannoveris, Roerichi Muuseumis, Rootsi kuningapalees, samuti on tema muusika kõlanud Eesti erinevatel laulupidudel, Valges Majas Washingtonis, budistlikus templis Jaapanis, UNESCO 50nda juubeli üritustel Strasbourgis, Lužniki spordiareenil Moskvas … Peeter Vähi teoste kirjastajad on ERP, Erdenklang Musikverlag, Edition 49, CultureWare Music Publ, Eres Edition ja Maren Musikverlag. Tema muusika kõlab enam kui 70 heliplaadil (arvestamata noorpõlves loodud pop-muusikat), sealhulgas 12 autoriplaadil.

Kontserdiprodutsendina on Peeter Vähi töötanud selliste artistidega nagu José Carreras, Montserrat Caballé, Cristoph Eschenbach, Neeme, Paavo ja Kristjan Järvi, Vadim Repin, Gidon Kremer, Pekingi Ooper, Covent Gardeni kammerorkester, ansambel Kodō, Kitaro, Ravi Shankar, Anoushka Shankar jt, olnud kahel korral (1992, 1995) Arvo Pärdi Festivali kunstiline juht, samuti Eesti kulruurifestivalide kunstiline juht Jaapanis ja Saksamaal, teinud produktsioone Euroopa Kultuuripealinnadele. Tema kui salvestusprodutsendi helindid kõlavad rahvusvahelistes linateostes nagu “Alexander” (2004), “Perfume: The Story of a Murderer” (2006), ” Bosch: The Garden of Dreams” (2016), “The New Pope” (2020) …

 

Pooleliolevad teosed

Topelt-kontsert viiulile, tšellole ja sümfooniaorkestrile – Leedu Rahvusorkester, Gleb Pyšniak (tšello), Dalia Dėdinskaitė (viiul), tellija Leedu Filharmoonia
● Kontsert tuubale ja kammerorkestrile, kavandatud esiettekanne 2022, Toomas Oskar Kahur (tuuba) ja Tallinna Kammerorkester, tellija Tallinna Kammerorkester
Sada kepioopi“, laul country-bändile, tekst – rahvaluule, tellija KukerPillid-50, kavandatud esmasalvestus detsembris 2021, kavandatud live-esiettekanne 1. aprillil 2022 Alexela Kontserdimajas
● “Thee, O Cosmic Healer” madalale naishäälele ja keelpillikvartetile, tellija kontserdisari HELIjaKEEL, kavandatud esiettekanne veebruaris 2022, esitajad Iris Oja ja Tallinna Kammerorkestri keelpillikvartett


PeeterVahi350Teoste nimekiri
Diskograafia
Pressiarvustused
Artiklid, raamatud
Fotod, näitused

Fotod allalaadimiseks: Peeter Vähi (Tallinn, 2012, foto Kaupo Kikkas, jpg, RGB, 5.4 MB); Peeter Vähi (Tallinn, 2012, foto Kaupo Kikkas, jpg, RGB, 4 MB); Peeter Vähi Omaanis (foto T Jokinen, 2003, jpg, 300 dpi, 840 KB); Peeter Vähi Indias (foto T Pruuli, 2003, jpg, 300 dpi, 1759 KB), žarž (autor Andres Adamson, Pärnu Postimees, 2007, jpg, 1.8 MB), Peeter Vähi (Tallinn, 2010, photo by M Puškarev, jpg, RGB, 300 dpi, 3.3 MB); Peeter Vähi klaveri taga (Tallinn, 2012, foto Kaupo Kikkas, jpg, RGB, 5.75 MB); Peeter Vähi oma stuudios (Tallinn, 2012, foto Kaupo Kikkas, jpg, monokroomne, 4.5 MB); Peeter Vähi (Tjan-šan, 2017, foto Tiina Jokinen, jpg, RGB, 3 MB)

Täiendav info internetis:
Vikipeedia (inglise, saksa, farsi, ukraina, eesti, aserbaidžaani, soome, bulgaaria, kasahhihorvaadi, serbiaslovaki, rumeenia, türgi, portugali, vene, hispaania, usbeki, itaalia, ungari, prantsuse, tagalogi, poolahollandi, leedu, jaapani, tšehhi, hindi, vietnami, korea, araabia, tai, afrikaani, heebrea, indoneesia, malai k)
Academic Dictionaries and Encyclopedias (saksa k)
Teoste nimekiri (prantsuse k)
Eesti Muusika Infokeskus (eesti, inglise k)
Eesti Heliloojate Liit (eesti k)
Edition49 (eesti, inglise, saksa, prantsuse k)
Tähelaev (ETV, 2012, 73 min)