ERPi ja Tartu linna koostööprojekt
Kunstiline juht – Peeter Vähi
Kunstiline nõustaja – Risto Joost
Igasuvine muusikafestival Klaaspärlimäng (‘Glasperlenspiel’) on inspireeritud Hermann Hesse samanimelise romaani ainestikust, mistõttu püütakse muusikat vaadelda ning presenteerida ebatavalisest vaatenurgast. Klaaspärlimängul on üles astunud Austraalia Kammerorkester, Covent Gardeni kammerorkester, Süd-West Rundfunki Sümfooniaorkester, Tōkyō Filharmoonia Koor, Berliini Filharmoonikute Kvintett, Gidon Kremer, Vadim Repin, Piotr Anderszewski, Olli Mustonen, Christoph Eschenbach jt, samuti enamik Eesti juhtivaid muusikuid.
● N 21 juuli kell 19 Jaani kirik
à la mozart: vol I
GLASPERLENSPIEL SINFONIETTA
Irina Zahharenkova (klavessiin, klaver), dirigent Risto Joost
Mozart, Kõrvits (esiettekanne), Vähi
Otseülekanne ja live salvestus (Klassikaraadio, Euroraadio)
Irina Zahharenkova (s 1976 Kaliningradis), mitmekülgse andega muusik, kes mängleva kergusega võidab konkursse nii klaveri kui klavessiini alal. 2000 lõpetas Eesti Muusikaakadeemia klaveri (prof Lilian Semper) ja klavessiini alal (Maris Valk-Falk) ning jätkas 2000–03 EMA magistriõppes. Aastast 2002 on elanud Kopios ja õppinud Sibeliuse Akadeemias (prof Hui-Ying Liu-Tawaststjerna), aastast 2003 Eesti Muusikaakadeemia doktorant (L Semper). Täiendanud end paljudel meistrikursustel, sh Stephen Kovachevichi, Angela Hewitti, András Schiffi, Viktor Meržanovi, Pierre Hantaï jt nimekate pianistide ja klavessiinimängijate juures. On edukalt osalenud paljudel üleriiklikel ja rahvusvahelistel konkurssidel. Viimased suuremad saavutused: 2005 – II preemia, eripreemia prantsuse helilooja teose ja eripreemia kaasaegse muusika parima esituse eest Épinali rahvusvahelisel pianistide konkursil Prantsusmaal; 2005 – I preemia ja eripreemia Enescu Sonaadi G-duur parima esituse eest George Enescu nim pianistide konkursil Rumeenias; 2006 – I preemia, eripreemia Mozarti sonaadi ja eripreemia Casagrande teose parima esituse eest Alessandro Casagrande nim pianistide konkursil Itaalias; 2006 – I preemia ja publiku preemia J S Bachi nim pianistide konkursil Leipzigis.
Olen oma viimaste aja teostes sageli pöördunud vanade vormide ja muusika poole (Chaconne, La Folia, Passacaglia jne). Renessanssiaja meistri John Dowlandi muusika ja selle selle erakordselt sügav melanhoolia on ispireerinud ka paljusi teisi heliloojaid erinevatest ajastutest: Jan Sweelinckit, Thomas Morley’t, Benjamin Brittenit, Toivo Tulevit. Aga ka näiteks Stingi viimane plaat “The Songs From The Labyrinth” on austusavaldus sellele heliloojale. Dowlandi “Flow, My Tears” oli üks põhilisi standardeid millele improviseeriti 17 sajandil. Kuna Dowlandi loomingus on palju juttu kurbusest ja pisaratest (“I Saw My Lady Weep”, “Flow, My Tears”, “Weep You No More Sad Fountains”) sai teose pealkirjaks “Pisarate-fantaasia”. Olen kasutanud mitte niivõrd otseseid tsitaate Dowlandilt vaid pigem peegeldusi: nii harmoonilisi, meloodilisi aga ka rütmilisi – paljude Dowlandi lugude aluseks on mingi tants ja nii tiksub ka “Pisarate-fantaasia” all pavaani rütm, mis on küll väikese nihkega ja vahel ka peidetul kujul, “kuuldamatu”. (Tõnu Kõrvits)
Concerto piccolo (itaalia k Väike kontsert) klavessiinile ja kammerorkestrile on loodud 1975– 1976 aastal, mil olin Muusikaakadeemia II–III kursuse tudeng. Tegemist on mu esimese orkestriteosega. 70-ndate keskpaigaks oli mul tekkinud tugev vastumeelsus avangardsele ja ultramodernsele helikeelele, mis oli tolleaegses heliloomingus valitsev. Otsustasin katsetada baroki ja klassika stilisatsioonidega. Tollane juhendaja, prof Eino Tamberg oli nõutu, ka kaasüliõpilastele tundusid sedasorti otsingud veidrana – see pole ju mingi kaasaegne muusika, täiesti ajast maha jäänud. Kõhklesin ka ise… Kui paar aastat hiljem kuulsin Pärdi esimesi heakõlalisi tintinnabuli-stiilis teoseid, sain enesekindlust juurde. Täna, vaadates tagasi 35 aasta eest loodud “koolitööle”, näen selles verstaposti, mis tähistab murdepunkti mu esteetilistes tõekspidamistes. Ses mõttes on Concerto piccolo mu jaoks isegi olulisem kui paljud küpsemas eas loodud tehniliselt meisterlikumad teosed. (Peeter Vähi)
W A Mozart. Irina Zahharenkova, haamerklaver, live salvestus Klaaspärlimängult 2009, fragm, 3 min, mp3
P Vähi. Concerto piccolo, fragm, 2 min 26 sek, mp3
● N 21 juuli kell 22 Jaani kirik
from ancient times
NATIONAAL JEUGD FANFARE ORKEST (Holland), Karolis Kaljuste (sopran), Kim Hoogvliet (sopran sax), dirigent Danny Oosterman
Bird, Bull, Goffin, Goorhuis, Houben
Nationaal Jeugd Fanfare Orkest
● R 22 juuli kell 19 Jaani kirik
gusli läbi sajandite
Duo OLGA ŠIŠKINA – ALEKSANDER KISKATŠI (gusli / flööt, Soome / St Peterburg)
Händel, Vene rahvamuusika, Handoškin, von Biron, Guriljov, Trutovski, Kiskatši, Yocoh
● R 22 juuli kell 22 Jaani kirik
tsitter + harf + kitarr = ?
SALZBURGER SAITENKLANG
Wilfried Scharf, Sabine Kraus, Roswitha Steindl (Austria)
Bach, Händel, Mozart, Schubert, Boccherini, Brahms, Tšaikovski, Grieg, Rodrigo, Hatšaturjan, rahvamuusika
Salzburger Saitenklang
● L 23 juuli kell 19 Jaani kirik
pärlid à la mustonen
TALLINN SINFONIETTA
Chang Yu-Fen (klaver, Taiwan), dirigent Andres Mustonen
Penderecki, (Сильвестров) Silvestrov, Knaifel, Pärt, (Уствольска) Ustvolskaya, 谭盾 (Tan Dun)
Andres Mustoneni viimase aja kavad on järjest enam üles ehitatud ühtsele sügavalt filosoofilisele meeleolule, mõtisklustele olemise kahe pooluse – elu ja surma, maise ja taevaliku üle – kõik see on koondatud ka tema välja öeldud mõttesse, et: “Kõik helid, kõik meloodiad, mis meie hinge ja vaimu lohutavad ja kaunistavad, on Loojalt, kes heliloojate kaudu neid meie maailmale kingib. Need tõstavad meid kõrgemale, viivad lähemale igavesele Ilule.”
Chang Yu-Fen
● L 23 juuli kell 22 Ülikooli kohvik / Festivaliklubi (sissepääs tasuta)
arktika-antarktika 2010
Filmilinastus (režissöör-produtsent Aivo Spitsonok), fotonäitus, jutud
● P 24 juuli kell 19 Jaani kirik
à la mozart: vol II
GLASPERLENSPIEL SINFONIETTA
Stéphane Réty (flööt, Prantsusmaa), muusikateadlane Toomas Siitan, dirigent Risto Joost
Mozarti sümfooniad ja flöödikontsert
Dirigent ja laulja Risto Joost on õppinud koori- ja orkestridirigeerimist ning laulmist Eesti Muusikaakadeemias, täiendanud end Viini Muusika- ja Kaunite Kunstide Ülikoolis ning 2008 kevadel lõpetanud magistrantuuri Stockholmi Kuninglikus Muusikakõrgkoolis prof Jorma Panula dirigeerimisklassis.
1999 asutas Risto Joost kammerkoori Voces Musicales, 2002 lisandus koorile Ensemble Voces Musicales. Alates sügisest 2006 on ta Tallinna Muusikakeskkooli Sümfooniaorkestri peadirigent, alates sügisest 2009 Rahvusooperis Estonia peakoormeister ja dirigent ning alates 2010 Madalmaade Kammerkoori peadirigent.
Risto Joost on juhatanud selliseid muusikakollektiive nagu Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Läti Riiklik Sümfooniaorkester, Tallinna Kammerorkester, Pärnu Linnaorkester, Tallinna Barokkorkester, Corelli Barokkorkester, Helsingborgi Sümfooniaorkester, Rootsi Kammerorkester, Gävle Sümfooniaorkester, Ostrobothnia Kammerorkester, Leedu Kammerorkester, Eesti Filharmoonia Kammerkoor, Eesti Rahvusmeeskoor RAM, segakoor Latvija, Rootsi Raadio Koor, Ars Nova Copenhagen, kammerkoor Musica (Taani), Madalmaade Kammerkoor jt.
2007 tegi Risto Joost debüüdi Rahvusooperis Estonia Erkki-Sven Tüüri ooperiga “Wallenberg”. Risto Joost on regulaarselt osalenud Eesti Muusika Päevadel, NYYD Festivalil ja Eesti Noorte Heliloojate Festivalil dirigeerides erinevate muusikakollektiividega üle 50 esiettekande kammermuusikast sümfoonilise repertuaarini. Samuti on ta osalenud 2009 aasta Üldlaulupeol üldjuhina.
● P 24 juuli kell 22 Ülikooli kohvik / Festivaliklubi
à la mozart: vol III
GLASPERLENSPIEL SINFONIETTA
Kädy Plaas (sopran), muusikateadlane Toomas Siitan, dirigent Risto Joost
Mozarti sümfooniad ja kontsertaariad
● E 25 juuli kell 19 Jaani kirik
kuningas augustuse ajast
Stéphane Réty (flööt, Prantsusmaa) & Irina Zahharenkova (klavessiin)
Muusikat Dresdeni õukonnast
Mozart, Irina Zahharenkova, live, fragm, 3 min, mp3
Stéphane Réty
● T 26 juuli kell 19 Püssirohukelder
à la russe
ESSE-QUINTET (St Peterburg)
Vivaldi, Bach, Rääts, Piazzolla, Strauss, Rahmaninov
ESSE-Quintet koosseisus: Mihhail Krõlov (bajaan-akordion), Kirill Evsejev (balalaika), Anna Šatilova (alt-domra), Darja Nefedova (bass-balalaika), Ksenia Kvotško (bajaan-akordion). Võitnud Grand Prix’ ja/või I preemiad kuuel rahvusvahelisel konkursil Venemaal, Rootsis, Itaalias ja Prantsusmaal. WOMADi ja Real World Recordsi asutajaliige Thomas Brooman oma artiklis ajakirjale “fRoots” kasutab ansambli iseloomustamiseks vaid väljendeid great, fantastic musicians, dazzling and witty performance…
●10 dets kell 18 Haapsalu Toomkirik
●11 dets kell 17 Tallinna Jaani kirik
OLGA TRIFONOVA (sopran, Peterburi Maria Teater), HATŠATUR BADALJAN (tenor, Moskva Novaja Opera) & SANKT PETERBURG TRIO (Maria Safarjants, viiul, Sergei Slovatševski, tšello, Sergei Urõvajev klaver)
Kavas: Glinka romansid, Rimski-Korsakovi ooperiaariad, Tšaikovski Trio
Tšaikovski. Klaveritrio a-moll, Op 50, Pezzo elegiaco, fragm, 3 min 33 sek, mp3
Rimski-Korsakov. Olga Trifonova (sopran), fragm, 3 min 09 sek, mp3
Maria Teatri tunnustatud solist Olga Trifonova, Moskva Novaja Opera solist Hatšatur Badaljan ja Sankt Peterburg Trio annavad Eestis kaks eksklusiivset kontserti ning esinevad Tallinna Jaani kiriku pidulikul jumalateenistusel.
Esimene advendikontsert toimub 10. detsembril kell 18 Haapsalu Toomkirikus. 11. detsembril kell 17 annavad Venemaa muusikud kontserdi Tallinna Jaani kirikus, kus esinevad sama päeva hommikul ka Jaani kiriku 144. aastapäevale ja kolmandale advendile pühendatud pidulikul jumalateenistusel ning armulaual.
Peterburi Maria Teatri noore solisti, mitmete rahvusvaheliste konkursside võitja, Vene Föderatsiooni teenelise kunstniku Olga Trifonova kaunis koloratuursopran on kõlanud paljudel mainekatel festivalidel ja maailmakuulsate teatrite lavadel, sh Salzburgi Festival ja New Yorgi Metropolitan Opera. 2010. aastal debüteeris lauljatar suure eduga Praha Rahvusteatris oma hiilgerollis – Ööbikuna Stravinski samanimelises ooperis. Olga Trifonova laulab suurepäraselt ka kammermuusikat ja vene romansse.
Moskva Novaja Opera solist, rahvusvaheliste konkursside laureaat Hatšatur Badaljan on saanud mitmekülgse hariduse. 2004. aastal lõpetas ta kiitusega Doni Riikliku Ülikooli majandusteaduskonna ja seejärel laulu erialal Rostovi Konservatooriumi. Lauljana on ta täiendanud end rahvusvahelistel meistrikursustel nii Euroopas kui USAs. Muuhulgas on Hatšatur Badaljan teinud koostööd ka Eri Klasiga.
1987. aastast tegutsevas Sankt Peterburg Trios mängivad Maria Safarjants (viiul), Sergei Slovatševski (tšello) ja Sergei Urõvajev (klaver). Kõik ansambli liikmed on kõrgelt hinnatud muusikud – rahvusvaheliste konkursside laureaadid ja Vene Föderatsiooni teenelised kunstnikud. Trio asutaja Maria Safarjants on ühtlasi rahvusvahelise festivali “Peterburi paleed” asutaja ja kunstiline juht.
● 21 dets kell 20 Tartu Jaani kirik
Heliplaadi “CANTUS ANGELICUS” esitluskontsert
Heldur Harry Põlda (poiss-sopran), Imbi Tarum (klavessiin), Tallinn Sinfonietta, kontsertmeister Elar Kuiv, dirigent Andres Mustonen
Kavas: Gluck, Caccini, Bach-Gounod, Bach-Vivaldi, Fauré, Chopin, Schubert, Franck, Adam, Bach…
#3, Bach-Gounod. Ave Maria, fragm, 1 min 43 sec, mp3
#13, Dalla. Caruso, fragm, 2 min 37 sec, mp3
Heldur Harry Põlda (s 1996 Kuressaares) on noor muusik, kes õpib Tallinna Muusikakeskkoolis viiulit ja dirigeerimist, kuid on võlunud publikut eelkõige oma ingellikult kauni sopranihäälega. Sellega harmoneerub hästi ka käesoleva plaadi nimi “Cantus angelicus”. Tema õpetajad on Zoja Hertz (laul), prof Mari Tampere-Bezrodny) (viiul) ja Hirvo Surva (dirigeerimine).
Heldur Harry laulab Rahvusooper Estonia poistekooris ning on juba aastaid regulaarselt solistina esinenud erinevates muusikalistes suurprojektides. 8-aastasena oma lavadebüüdi teinud noormehe repertuaaris on tänaseks mitmeid ooperi- ja muusikalirolle: Miles (Britteni “Kruvipööre”), Amor (Glucki “Orfeus ja Euridice”, Nuki (lastemuusikal “Pipi! Nuki! Puhh!”), Erik (Maury Yestoni muusikal “Fantoom”) ja Arno (Anti Marguste mono-ooper “Monoloogid”) ning vokaalsuurvormid: Lera Auerbachi “Vene reekviem”, Roxanna Panufniku “Westminsteri missa”, Gabriel Fauré Reekviem, Galina Ustvolskaja Sümfoonia nr 1. Aastal 2008 aastal pälvis ta “Kruvipöörde” peaosa eest Eesti Kultuurkapitalilt läbi aegade noorima laureaadina helikunsti sihtkapitali preemia, samuti on noormees Eesti Kooriühingu koostööpreemia laureaat (2010).
Heldur Harry Põlda on esinenud mitmete kooride ja orkestritega paljudes riikides nagu Inglismaa, Saksamaa, Itaalia, Hispaania, Venemaa, Tšehhi, Ungari, Soome, Rootsi jne ning teinud koostööd paljude tuntud muusikutega. XXV Eesti Üldlaulupeo külalised mäletavad kindlasti Heldur Harryt solistina ühendkooride ees, 2011. aasta juulis esines Heldur Harry koos helilooja Arvo Pärdiga Vatikanis paavst Benedictus XVI preestriks pühitsemise 60. aastapäeva üritusel Homage of Artists, esitades Arvo Pärdi paavstile pühendatud teose “Vater unser”.
Sügisel 2010 ilmus Heldur Harryl koos Arsise käsikellade ansambliga CD “Terra Mariana” (ERP) ja 2011. aasta suvel koos Arvo Pärdiga singelplaat “Vater unser” (ERP).
Korraldajad / tegijad:
Tiina Jokinen – korraldusdirektor
Kadri Kiis – produtsent, raamatupidaja
Kaia Lattikas – Tallinn Sinfonietta
Anu Jaanson – produtsendi assistent, manager
Inna Kivi – bukleti tekstid
Mart Viires – kodulehekülg
Olavi Sööt – logistika
Tanel Klesment – helirežii
Ahto Sooaru – turundus
Tõmba alla: festivali plakat (pdf, 602 KB)
Suur tänu: Tartu Linnavalitsus, Toyota Baltic AS, Austria Saatkond Eestis, Jüri Sasi, Eesti Kaitsevägi, Teater “Vanemuine”, Raadio Elmar, Vanemuise Kontserdimaja, Heino Elleri nim Tartu Muusikakool, Eesti Puhkpillimuusika Ühing, Kadri Leivategija, Kulvo Tamra, Toomas Peterson, Kaupo Kiis
Klaaspärlimängu festivalid: Klaaspärlimäng 2013, Klaaspärlimäng 2012, Klaaspärlimäng 2010, Klaaspärlimäng 2009, Klaaspärlimäng 2008, Klaaspärlimäng 2007, Klaaspärlimäng 2006, Klaaspärlimäng 2005, Arhiiv: Klaaspärlimäng 2003 & 2004, Klaaspärlimäng Facebook’is
Pressi vastukaja
Klaaspärlimäng 2011 video-klipp
Järgmine festival: 19–24 juuli 2012
Kui soovite saada uudiseid ja festivali programmi täiendusi umbes kaks korda aastas, siis klikkige siia.